Ринок одягу живе під диктатом великої моди, а це особа дуже мінлива й непостійна. Саме визначення слова трактується як нетривале панування певних смаків у сфері життя та культури. В статті показано основні тенденції світового ринку одягу, тренди в деталях, та які фактори вплинули на його розвиток. Також є спроба розібратися, як індустрія моди залежить від війни.

ЗМІСТ

  • Мода – явище культурного життя
  • Українська мода у фольклорі
  • Фактори, що впливають на ринок одягу
  • 5 тенденцій, що змінюють ринок одягу у 2023 році
  • Тренди 2023 у світовій моді
  • Кльош, корсети, вирізи: тренди в деталях
  • Світовий ринок одягу та війна
  • Український ринок одягу та світові тренди

МОДА – явище культурного життя

Тенденції ринку одягу формуються під впливом багатьох чинників, але мода є провідним фактором, бо це не просто зміна зразків одягу. Моду потрібно сприймати й розцінювати глибше, адже це явище естетичне, в ній відображається частина художньої культури людства в цілому. Кожен модний тренд – це нові короткочасні зміни зовнішніх форм побутових предметів, у вужчому сенсі, – одягу, що відбувається протягом порівняно коротких проміжків часу.

З іншого боку, мода – це самовираження кожного індивіду, частина його внутрішнього світу й морально-психологічний вибір. Естетика моди – це ціла філософія, в якій поєднується побутова сторона у взаємодії зі всім світом. Тому, крім побутового, існує загальне філософське визначення моди – це часткова зміна зовнішніх форм культури, що періодично повторюється. Повторюваність – це те, що на побутовому рівні можна почути: «Такі спідниці носили в 60-х» або «Знову повернулися в моду штани кльош».

Наукове пояснення моди як соціального феномену вперше дали в кінці XIX - початку XX ст. Т. Веблен та Г. Зіммель. Мода створюється в елітних соціальних групах, щоб підкреслити інакшість. Поступово смаки еліт наслідують інші споживачі. Коли мода просочується вниз, вона стає масовою і вульгарною. Щоб не втратити соціальну дистанцію, еліта знову винаходить щось нове й оригінальне. Цей цикл повторюється знову і знову.

В естетичному сенсі мода – це нетривале переважання певного напряму в побуті, художній творчості та інших сферах життя. Те, що модні тенденції минулих років можна простежити в народній творчості, доказів не потребує, але зробимо ліричний відступ у минуле.

Українська МОДА у фольклорі

Щоб проілюструвати, що мода – справді явище культури, а її тенденції лишають слід в художній творчості, розглянемо кілька невеличких уривків з українських народних пісень. Пісні – це той жанр фольклору, які всі знають і сприймають однозначно. Дитячу пісеньку «Галя по садочку ходила, хусточку біленьку згубила» українці знають ще з дошкільного віку. Які висновки з її тексту може зробити етнограф? На теренах нашої країни маленькі дівчатка мали головні убори у вигляді хусток. Скоріше за все, хусточка Галі була виткана з тонкого вибіленого полотна, бо білесенька. Втрата цього елементу одягу призводить до того, що героїня пісні журиться, що її загубила. Отже, хусточки носили дівчатка певної соціальної групи, скоріш за все, небагаті верстви населення.

У веселій пісні «Ой, джигуне, джигуне» нащадкам залишився опис жіночого одягу:

Зеленая крайка,
Червона запаска;
Люби мене джигуне,
коли твоя ласка.

Крайка – це тканий пояс, чоловічий або жіночий. Міг закінчуватися на кінцях китицями, які не тільки прикрашали костюм, а й служили своєрідним оберегом. Щоб люди спрямовували свої погляди не на обличчя чи інші частини тіла, жінки носили прикраси та робили декорування одягу. Декоративні елементи костюма у ті часи виконували дуже важливу захисну функцію. Вишиті рукави й подолки на сорочці – це не тільки красиво, а надійна перепона для усякої нечисті. Запаска – це елемент одягу, що виконував функцію спідниці. Запаска зшивалася з двох прямокутних тканих полотен і зав’язувалась на талії. Місце з’єднання країв перекривалося фартухом.

Пісню датують 17-18 ст., тобто, ми можемо говорити про те, що наші прапрабабусі сміливо поєднували яскраві кольори в гардеробі. Червоний з зеленим – це було круто. Також з тексту пісні видно, що модні тенденції в українському суспільстві ще досить архаїчні, бо домоткану запаску скоро замінить плахта, а потім витіснить спідниця.

Кожна епоха породжує ті чи інші форми одягу, що мають не тільки практичне призначення, а й образно-смисловий зміст, який зчитують нащадки. Одяг має бути зручним для носіння, але одночасно він несе соціальне посилання від людини до навколишнього світу.

ФАКТОРИ, що впливають на індустрію одягу

Сучасний ринок одягу – це сектор економіки з виробництвом та збутом товарів. На його формування та розвиток впливають декілька чинників:

економічні соціальні психологічні екологічні історико-політичні


Економічні фактори створюють вплив на багато сфер індустрії одягу – рівень якості товарів, їх дизайн, застосування інноваційних технологій, організацію виробництв для розробки й виготовлення та інше. Цей чинник – найбільший двигун прогресу у світі моди, адже для її розвитку необхідна стабільна економічна складова. Модний одяг – це розкіш, яку може дозволити людина, яка вже задовольнила свої нагальні потреби. Ринок одягу процвітає в економічно розвинених країнах, де гравці мають більші можливості, а споживачі – більші доходи.

Мода є соціальним феноменом, тому соціальні фактори теж суттєво формують модні тенденції. Зміни в моді відображають зміни в соціальному середовищі. Так, збільшення жінок, що працюють, викликало збільшення попиту на одяг з практичних тканин, що швидко сохнуть і не потребують прасування. Прагнення до здорового способу життя викликало моду на заняття спортом, спортивний одяг та бігові кросівки. Зручний спортивний одяг став рішуче домінувати на багатьох подіумах. Збільшення пенсійного віку спонукало розробників до виробництва лінійок офісного та професійного одягу для старших людей.

Психологічні фактори проявляються досить індивідуально, люди просто втомлюються від одного й того ж одягу. Також придбання статусних модних речей сприяє підвищенню самооцінки й покращенню настрою. Одяг – це те, що допомагає самовиразитися, підкреслити свою індивідуальність. Щорічні зміни модних трендів потрібні для того, щоб задовольнити потреби споживачів з різними запитами й фінансовими можливостями.

Екологічна складова стала важливою в індустрії моди уже давно. Турбота про довкілля зробила модними натуральні тканини, матеріали з переробленого пластику, штучне хутро. Натуральні хутра втратили популярність і вже багато хто вважає їх використання справжнім варварством.

Великий вплив на моду й тенденції ринку одягу мають також історично-політичні події в окремих країнах та світі. І це не щось далеке, як, наприклад, плаття без корсетів для емансипованих жінок після Першої світової війни. Сьогодні ми на власні очі бачимо, як російсько-українська війна впливає на вітчизняну індустрію моди: робить одяг мілітаризованим, мінімалістичним та водночас декорованим етнографікою, національною символікою тощо.

5 тенденцій, що змінюють ринок одягу у 2023 році

Основне призначення модних речей – задовольняти естетичні потреби власника та підкреслювати його соціальний статус. Але є багато нюансів, тому тренди сучасної світової моди можуть багатьох здивувати. Отже, фахівці вважають, що найбільше вплинуть на ринок одягу у 2023 році такі світові модні тенденції:

  • південнокорейська хвиля халлю;
  • екологічні зобов’язання моди;
  • прагнення виготовляти товари для всіх верств суспільства;
  • популярність вживаного одягу, вінтаж;
  • веганська мода.

Найкращі фотографії вуличного стилю з весняних показів 2023 року в Сеулі1) Південнокорейська халлю – м’яка сила, що прийшла з Азії в індустрію моди й не тільки. За нею стоїть величезна робота корейців та уряду країни. Першими на світовий рівень вийшли торгові марки, вони запропонували продукцію високої якості й не за всі гроші світу. Згадаймо – Самсунг, LG, KIA, Hyundai. Це були: сучасна побутова техніка, автомобілі, кліматичні системи та інше. Уряд Південної Кореї реформував фінансово-промислові групи (чеболи), зняв цензуру, і корейців просто понесло. Все почалося від досить банального Gangnam Style, до справжніх культурних здобутків! Фільм «Паразити» отримує Оскара, а дорами (азійські серіали), що підіймають дуже гострі суспільні питання, не дивиться тільки лінивий. Митці халлю принесли світові своє відчуття моди та культури. Сеул став однією зі столиць моди.

2)  Свідомість споживачів поступово росте. Відомо, що виробництво тканин та і вся фешн-індустрія страшенно забруднює навколишнє середовище. Тому оптимістичним є зростання запитів на екологічні продукти рециклювання. З’явився термін – повільна мода, коли споживачі можуть купувати менше товарів вищої якості, які відповідають певним етичним стандартам. Люди при виборі одягу стали звертати увагу, як, з чого і ким вироблена продукція. Популярним став одяг з органічно вирощеного текстилю, речі з переробленого пластику, товари, які не тестувалися на тваринах, при виробництві яких не використовувалась дитяча праця та несправедлива експлуатація.

3)  Продукція для всіх верств суспільства. Індустрія моди приймає інклюзивність і співпрацює з різними моделями. Мова йде не тільки про зміну ставлення споживачів до гендерної ідентичності. Ми бачимо, як змінився склад манекенниць на подіумах, де з’явилися люди з обмеженими фізичними можливостями, різних вікових груп. В колекціях відбулося повернення джинсів бойфрендів, штанів карго, стали популярні речі, які мають дизайн, що дозволяє покупцям комбінувати жіночі та чоловічі колекції.

4)  Купівля старого одягу зараз в тренді. Вона свої переваги – це економія грошей і користь для довкілля. Використання вживаного одягу – чудовий спосіб зменшити текстильні відходи та заробити без вкладень у створення підприємств. Вінтажні знахідки в магазинах економкласу екологічно безпечні. Уживаний одяг дає шанс знайти унікальні речі.

5)  Веганська мода – це не використання при виготовленні одягу шкір тварин, хутра, вовни, пуху і шовку. Свідомі люди знають, що одяг може бути чудовим і без продуктів тваринного походження. Перероблені матеріали, органічні волокна або напівсинтетичні тканини з природних ресурсів є хорошим замінником.

ТРЕНДИ 2023 у світовій моді

Концептуальні речі, що відбуваються у світі й формують індустрію моди, втілюються
в конкретні стилі та образи. Цьогорічні світові тренди включають:

  • оверсайз або прямий крій;
  • широкий крій штанів/шортів;
  • яскраві кольори;
  • спортивні костюми;
  • одяг без гендерного визначення;
  • відродження стилю 90-х та 2000-х; стиль мілітарі.

Важко сказати, як довго протримається кожен тренд. Сьогоднішній світ змінюється дуже швидко. Модні тенденції описуються як широкі напрямки, у яких щось розвивається чи змінюється, отже, свідчить про популярність певного стилю чи предмета одягу. Цикл мікромодного тренду зазвичай триває 3-5 років, макротренда – 5-10 років.

Кльош, корсети, вирізи: тренди В ДЕТАЛЯХ

Штани вільного крою, великі блейзери, надвеликі сорочки й широкі пальта майже повністю витіснили вузькі речі. Тенденція ще більш посилюватиметься, особливо стосовно штанів – їх верх і низ розшириться. 2023-й рік – ера штанів кльош та широких джинсів.

За словами фахівців, будуть популярними корсетні луки. Вікторіанські образи відродяться в нових сукнях та блузах. Цей тренд залюбки підтримують знаменитості Кім Кардашьян і Белла Хадід. На них сукні-корсети сидять дуже пікантно й сексуально. Корсетні елементи можна буде зустріти в колекціях прет-а-порте й від кутюр.

Прет-а-порте – речі готові для носіння, дизайнерські колекції, розраховані на масового споживача. Від кутюр або haute couture – висока мода. Речі шиються в одному екземплярі, вони не призначені для масового покупця. При їх створенні передбачається використання ручної роботи – вишиті елементи, прикрашені стразами, мереживом тощо.

Для 2023 року актуальне використання для пошиття одягу прозорих тканин. Буде бум багатошарових блуз та суконь. Ще один тренд, що є логічним продовженням прозорої тканини, – вирізи. Це не тільки декольте, а й розрізи на талії. Людство помітно оголюється й стає відкритішим в прямому сенсі слова. Фахівці зафіксували смерть maxidress і чекають повернення коротких спідниць. Мініспідниці повертаються з помстою: чекайте на версії макроміні.

Нікуди не подінуться від нас джинси із заниженою посадкою та штани карго, які активно вийшли з підпілля у 2022 році. Модельєри стверджують, що ми побачимо різке скорочення джинсів з високою посадкою. Їх замінять штани з широкими та вільними силуетами. Доповненням торішніх трендів стане актуалізація мілітарного стилю. Це проявиться в кольорах (армійський, хакі, оливковий) та військових деталях одягу.

Ще один важливий тренд – вперед, в минуле! Так, до нас з милою посмішкою повертається дивна й радикальна мода 90-х. Уже помічені силуети з сильними плечима, спідниці-колони та багато шкіряного одягу, елементів і деталей.

СВІТОВИЙ РИНОК одягу та війна

Світова індустрія одягу переживає тривожні часи. Війна, яку розв’язала Росія з Україною, вплинула на світові ринки, виробництво й продаж одягу. Всі порядні міжнародні бренди одягу покинули країну-агресора. H&M, Zara, Marks & Spencer, Nike, понад 400 світових компаній призупинили свою діяльність у Росії. Їм потрібно шукати нові ринки збуту.

Завдяки міжнародним санкціям, воєнним діям, міграції населення України та політичній ситуації, експерти індустрії моди відзначають, що на ринку одягу спостерігається:

  • ріст логістичних витрат;
  • падіння європейської роздрібної торгівлі (частка України й Росія становила 11%);
  • збитки, що несе текстильна галузь Туреччини – у 2022 р. були скасовані замовлення з України та Росії на суму понад 200 млн доларів;
  • розв'язання проблем з ритейлом за допомогою цифрових платформ і замовлень онлайн;
  • повільний економічний ріст та інфляція, що зменшили продажі у світі й Україні;
  • скорочення сегмента велоодягу – Україна є великим виробником велоодягу, але війна не дає можливості виробництвам нормально функціонувати й виконувати замовлення.

Деякі з цих проблем може розв’язати тільки перемога України у війні та економічна стабілізація у світі.

УКРАЇНСЬКИЙ РИНОК одягу та світові тренди

Для українців, попри складну економічну ситуацію, є й позитивні новини. Неможливість заповнити магазини імпортними товарами сприяли збільшенню одягу від українських виробників (з 15 до 30%). Вітчизняні виробники втримують продажі приблизно на рівні 2021 р.

Зараз в українських підприємців вибір невеликий – важко працювати або жалітися на життя. Більшість вибирають перше, тому що хочуть бути корисними в цій жорстокій боротьбі, жити й донатити на ЗСУ. Хто може, користується програмами допомоги. Якщо немає можливості працювати в тому місці, де працював раніше, роблять релокацію, отримують сертифікацію, щоб працювати на міжнародних майданчиках.

Деякі українські бренди стали дуже активно працювати за кордоном. У Європі зараз неймовірна підтримка всього українського. Люди купують сувеніри, текстиль, одяг. Українські виробники одягу, які вийшли на міжнародні ринки, кажуть, що 90% своєї продукції продають закордонним споживачам.

Українські споживачі у 2022 р. найбільше цікавилися:

  • одягом в стилі мілітарі;
  • речами з національною символікою;
  • позагендерними моделями;
  • домашнім одягом;
  • верхнім одягом зі світловідбивними елементами;
  • теплими піжамами й одягом для відпочинку, куди входять спортивні костюми з різних тканин.

Помічається зростання попиту в сегменті домашнього одягу. Поштовх його розвитку зробила пандемія, а воєнний стан, який змусив багатьох українців працювати дистанційно, зробив зручний і красивий одяг для дому більш актуальним і потрібним. Майже така ж ситуація спостерігається і на ринку спортивного одягу. Ця категорія товарів росла разом з популяризацією спорту, така тенденція зберігається у всьому світі й Україні.

Героїчний спротив захисників нашої країни й піднесення національного духу викликали бум продажу одягу з українською символікою, мемами та патріотичними принтами.

Одяг без визначення гендеру або моделі унісекс, які можуть носити чоловіки й жінки, стає надзвичайно популярним у світі, тож українці не стоять осторонь. Останні колекції показують, що межі між чоловічим і жіночим одягом дедалі більше стираються, бренди поступово переосмислюють свої бізнес-процеси й включаються в еволюційні процеси. За словами гравців ринку, половина споживачів молодого покоління купували одяг унісекс.

Компанія Бергамо Україна відстежує світові й українські тренди ринку одягу у 2023 році. Ми пропонуємо якісний одяг оптом від світових виробників. Серед величезного асортименту товарів ви знайдете:

Не зважаючи на війну й тяжке економічне становище, в Україні прослідковуються основні тренди індустрії моди. Українці прагнуть купувати екологічні речі. Багато хто з переселенців з зони бойових дій вимушений користуватися вживаними речами. Інші тренди проявляться після нашої перемоги, коли люди, що змогли відстояти свою свободу й незалежність, зможуть відбудувати все й покращити економіку України.